Apr 14 2008

Η …καρδιολογική εμπλοκή των Ιμίων

Όταν ο «Ζουγκλέρ» Μάκης Τριανταφυλλόπουλος ασχολείται ξανά με τα Ίμια και δηλώνει ευθαρσώς στο δελτίο ειδήσεων του Άλτερ ότι «το θέμα έληξε πλέον, ο Καραθανάσης έπαθε έμφραγμα»,. αλλά και ότι «δεν χρειάζεται άλλη δημοσιογραφική έρευνα» για το θέμα αυτό, είναι άξιο προσοχής το άρθρο του καθηγητή Καρδιολογίας κ. Δ. Κρεμαστινού στην Ελευθεροτυπία σχετικά με τις γνωματεύσεις της τηλεόρασης.


Η …καρδιολογική εμπλοκή των ΙμίωνΓράφει ο ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Θ. ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ, MD, PhD., καθηγητής ΚαρδιολογίαςΠανεπιστημίου Αθηνών, διευθυντής Β’ Πανεπιστημιακής Καρδιολογικής Κλινικής

Π.Γ.Ν. ΑΤΤΙΚΟΝ, πρόεδρος Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας

Τα Ιμια πριν από περίπου δέκα χρόνια έφεραν την Ελλάδα και την Τουρκία στα πρόθυρα ενός πολέμου με άγνωστες συνέπειες, ο οποίος ευτυχώς τελικά αποσοβήθηκε. Οι πρωταγωνιστές και οι τυχόν ευθύνες τους θα κριθούν από την Ιστορία. Η στήλη αυτή, άλλωστε, δεν είναι πολιτική αλλά αμιγώς επιστημονική. Κατά συνέπεια, δεν θα είχε κανένα λόγο να ασχοληθεί με το θέμα των Ιμίων εάν δεν υπήρχε καρδιολογική εμπλοκή.

Σε τηλεοπτική εκπομπή υποστηρίχθηκε ότι ο θάνατος του πιλότου του ελικοπτέρου που κατέπεσε το βράδυ των Ιμίων ήταν αποτέλεσμα καρδιακού επεισοδίου. Αυτό στηρίχθηκε στην ύπαρξη αθηροσκληρωτικών βλαβών (στενώσεις των στεφανιαίων αρτηριών) που προέκυψε από τη νεκροτομή του πιλότου. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε μια σειρά υποθέσεων με βάση τις οποίες πιθανόν να προηγήθηκε σπασμός των αρτηριών, λόγω του stress που είχε ο πιλότος, και ο οποίος τελικά οδήγησε σε αιφνίδιο θάνατο.

Το θέμα των στενωτικών βλαβών στις στεφανιαίες αρτηρίες του πιλότου του ελικοπτέρου δεν είναι ούτε περίεργο ούτε πρωτότυπο. Οι πρώτες, ανάλογες με τις βλάβες του πιλότου, στενώσεις των στεφανιαίων αρτηριών ανευρέθησαν στις καρδιές Αμερικανών στρατιωτών ηλικίας 18-28 ετών που υπηρέτησαν στο Βιετνάμ και σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια των μαχών.

Όμως, επιστημονικά το θέμα δεν είναι καθόλου απλό.

Πρώτον: οι νεκτροτομικές βλάβες (μέγεθος των στενώσεων) δεν είναι ακριβώς οι ίδιες με τις βλάβες κατά τη ζωή, γιατί υπεισέρχεται ο παράγοντας του νεκρικού σπασμού και της έλλειψης του τόνου των αρτηριών που τις καθιστά
φαινομενικά μεγαλύτερες.

Δεύτερον: και εάν ακόμα οι βλάβες ήταν μεγάλου μεγέθους, αυτό δεν έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί οι πλέον επικίνδυνες βλάβες για να δημιουργήσουν αιφνίδιο θάνατο είναι οι μικρές, με πιθανότητα που πλησιάζει το 80% των περιπτώσεων.

Τρίτον: για να πιθανολογήσει επιστημονικά κάποιος την ύπαρξη εμφράγματος θα πρέπει ή να διαπιστωθεί νέκρωση στο μυοκάρδιο ή τουλάχιστον να περιγραφεί κατά τη νεκροτομή ρήξη μιας αθηροσκληρωτικής πλάκας και δημιουργία θρόμβου μέσα στην αρτηρία.

Τέταρτον: η πιθανότητα να προέρχεται ο αιφνίδιος θάνατος από παρατεταμένο σπασμό δεν μπορεί με τίποτα να αποκλειστεί. Ομως, αυτό κατ’ ανάγκη δεν σχετίζεται με την ύπαρξη μεγάλων στενώσεων. Αλλωστε, ο αιφνίδιος θάνατος των νέων ηλικίας κάτω των 35 ετών οφείλεται σε σπασμό των στεφανιαίων αρτηριών χωρίς κατ’ ανάγκη να ανευρίσκονται στενώσεις στις στεφανιαίες αρτηρίες τους. Ο σπασμός αυτός παρατηρείται σε μανιώδεις νεαρούς καπνιστές που καπνίζουν πάνω από δύο πακέτα τσιγάρα το 24ωρο. Αντίθετα, περιγράφεται σπασμός στο έντονο και παρατεταμένο ψυχοσωματικό στρες, χωρίς κατ’ ανάγκη να υπάρχουν σημαντικές βλάβες. Ετσι, γνωστές προσωπικότητες με έντονο ψυχοσωματικό στρες, παρότι έπασχαν από σοβαρή στεφανιαία νόσο (πολλαπλές στενώσεις των αρτηριών), έζησαν και κυβέρνησαν τις χώρες τους χωρίς να διακόψουν τα καθήκοντά τους.

Παράδειγμα κλασικό, οι τρεις Αμερικανοί πρόεδροι Αϊζενχάουερ, Τζόνσον και Κλίντον. Και οι τρεις έπασχαν από
σοβαρή στεφανιαία νόσο και οι τρεις έπαθαν έμφραγμα του μυοκαρδίου και οι τρεις συνέχισαν απρόσκοπτα τα στρεσογόνα καθήκοντά τους, βέβαια υπό θεραπεία. Ο πρόεδρος Κλίντον, μάλιστα, ήταν τελείως ασυμπτωματικός και καθημερινά έκανε τζόκινγκ. Ομως, αποδείχθηκε ότι είχε στενώσεις και στις τρεις στεφανιαίες αρτηρίες του, με όλα τα καρδιολογικά τεστ να είναι φυσιολογικά. Αυτό συμβαίνει γιατί παράλληλα με τις βλάβες η καρδιά δημιουργεί τη δική της παράπλευρη κυκλοφορία, η οποία συμβάλλει στο να παραμένει ο άρρωστος συμπτωματικός παρότι πάσχει από σοβαρή στεφανιαία νόσο.

Συμπερασματικά, κανένας δεν μπορεί να υπεραπλουστεύει την καρδιολογία και χωρίς ουσιαστικές αποδείξεις να προσπαθεί να ερμηνεύσει σοβαρά καρδιολογικά συμβάματα. Αλλωστε, σήμερα η σύγχρονη καρδιολογία έχει όλες τις μεθόδους ώστε να απεικονίσει τις στενωτικές βλάβες των αρτηριών εν ζωή και να λάβει όλα τα αναγκαία θεραπευτικά μέτρα για να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο. Οσον αφορά τη ρεαλιστική πλευρά του θέματος, τα τρία τέταρτα του ενήλικου πληθυσμού έχουν στενωτικές αλλοιώσεις στις στεφανιαίες αρτηρίες τους χωρίς να έχουν κατ’ ανάγκη συμπτώματα.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 08/04/2008

http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=1966736

4 responses so far

4 Responses to “Η …καρδιολογική εμπλοκή των Ιμίων”

  1. Aristomenaceon 18 Apr 2008 at 10:49 pm

    Την εκπομπη του Τριανταφυλλοπουλου την ειδα μολις χθες (ειναι αποθηκευμενη στην ιστοσελιδα Greek-movies.com) με αφορμη την παρουσα αναρτηση στον ιστοτοπο του Αντιβαρου και το αρθρο του κ. Κρεμαστινου. Ειλικρινα, ακομη δεν καταλαβα την σκοπιμοτητα αυτης της «αποκαλυψης», τι θελει να πει ο «δημοσιογραφος»…Με σχεδον απολυτη βεβαιοτητα τοσο ο κ. Τριανταφυλλοπουλος οσο και καποιοι γιατροι (επιφανεις της κοινωνιας των Αθηνων) γνωματευσαν οτι ο κυβερνητης υπεστη εμφραγμα `η θανατηφορα αρρυθμια κατα την διαρκεια της πτησης, γεγονος που οδηγησε στην συντριβη του ελικοπτερου. Και υποστηριχθηκε στην εκπομπη οτι η αληθεια για τα αιτια του συμβαντος αποκρυφθηκε (το πορισμα χαρακτηριστηκε ακρως απορρητο), ωστοσο δεν μας εξηγησε ο πολυπραγμων δημοσιογραφος και η κουστωδια του τον λογο, τουλαχιστον εγω δεν ακουσα καποια ικανοποιητικη εξηγηση. Αλλα και το ολο στησιμο της εκπομπης με εξεπληξε μαλλον αρνητικα: σε απολογια αυτη τη φορα κληθηκε ο πρωην δημαρχος Καλυμνου, ενω δικαστηκε «ερημην» ο κυβερνητης του ελικοπτερου. Και ισως, αν εγω που παρακολουθουσα αυτην την εκπομπη δεν ημουνα απο αυτη τη χωρα, αλλα απο καπου αλλου, αυτο που τελικα θα καταλαβαινα θα μπορουσε να ειναι οτι ισως να ειχε αποφευχθει αυτη η ανευ λογου και ουσιας –τι ειναι αλλωστε τα Ιμια, δυο βραχονησιδες που ουτε για αυθαιρετη δομηση δεν κανουν- διαταραξη της καθημερινοτητας του ελληνα αν δεν υπηρχε ενας «τρελος» δημαρχος στην Καλυμνο και ενας «καρδιοπαθης» πιλοτος ελικοπτερου; αυτοι μας την φερανε…
    Απο την αλλη μερια, αξιζει να σχολιαστει και η σοβαροτητα του σεναριου που θελει τον πιλοτο να εχει υποστει καρδιακο επεισοδιο το βραδυ των Ιμιων. Με δεδομενη λοιπον την υπαρξη αθηρωματικων αλλοιωσεων στα στεφανιαια αγγεια, υποστηριχθηκε οτι ο κυβερνητης υπεστη αρχικα σπασμο στα αγγεια αυτα λογω stress και ακολουθως παρουσιασε δραστικη μειωση της αιματικης ροης στον καρδιακο μυ με αποτελεσμα ειτε εμφρακτο του μυοκαρδιου ειτε καποιου ειδους αρρυθμια (παλι λογω της ισχαιμιας). Και συμφωνα με το σεναριο τους αυτη η σειρα γεγονοτων εξελιχθηκε τοσο γρηγορα που δεν εδωσε ουτε ενα δευτερολεπτο στον κυβερνητη να ενημερωσει το πληρωμα ωστε να αναλαβει ο συγκυβερνητης την πλοηγηση. Σιγουρα ειναι μια πιθανοτητα…αλλα με μια τετοια πιθανοτητα μονο υποκειμενικες υποθεσεις μπορεις να διατυπωνεις και οχι να πιστευεις οτι κανεις «αποκαλυψεις» και να τις υπερασπιζεσαι με δογματικο και απολυτο τροπο: «το θεμα εληξε, ο Καραθανασης επαθε εμφραγμα»! Και για εναν δημοσιογραφο τηλεοπτικου καναλιου το «αλαθητο» δικαιολογειται, μαλλον ερμηνευεται, αλλα οχι για εναν επιστημονα.
    Κανονας 1ος της ιατρικης. Δεν υπαρχουν βεβαιοτητες στην ιατρικη, τιποτα δεν ειναι απολυτο.
    Κανονας 2ος της ιατρικης. Οι εργαστηριακες εξετασεις, οπως ειναι και τα ευρηματα μιας αυτοψιας, πρεπει πανοτε να ερμηνευονται με βαση το ιστορικο του αρρωστου και την κλινικη συμπτωματολογια.
    Ο γραφων ειναι νευρολογος και εχει ερθει αντιμετωπος συχνα με περιπτωσεις στις οποιες ανευρισκεται στενωμενη μια καρωτιδα `η σπονδυλικη αρτηρια σε καποιον ασθενη, οποτε και συνηθιζεται καθε επεισοδιο ζαλης `η κακοδιαθεσιας να αποδιδεται αρχικως και μαλιστα ελαφρα τη καρδια σ`αυτο το ευρημα, ενω τις περισσοτερες φορες αποδεικνυεται τελικως ασχετο. Δεν λεω οτι η παθολογια των εξωκρανιων αγγειων ειναι ακριβως η ιδια μ` αυτη των στεφανιαιων, αλλα θελω να πω οτι ακομα και ιατροι πολλες φορες σπευδουν να αποδωσουν ενα συμπτωμα σε ενα ευρημα που μπορει να ειναι και τυχαιο. Στην περιπτωση μας, ακομα και εαν υπηρχε μαρτυρια οτι ο κυβερνητης ειχε ενα επεισοδιο ζαλης κατα την διαρκεια της πτησης, ακομα και τοτε, κανεις δεν θα ειχε το δικαιωμα να το αποδωσει στην κατασταση των στεφανιαιων αγγειων του; θα ηταν εντελως αυθαιρετο καθως θα επρεπε να διερευνηθουν και αλλες αιτιες, πολυ πιο συνηθισμενες. Σκεφτειτε τωρα που δεν υπαρχει καν μια τετοια μαρτυρια; δεν εχουμε κανενα δεδομενο για το αν ο πιλοτος ειχε συμπτωματα μεσα στο ελικοπτερο και δεν υπαρχει καμια μαρτυρια οτι ειχε καρδιολογικα συμπτωματα στη διαρκεια προηγουμενων πτησεων ή κατα την εκτελεση αλλων δραστηριοτητων.
    Με τη λογικη που αναπτυχθηκε στην εκπομπη του Τριανταφυλλοπουλου, ο θανατος οποιουδηποτε που εμπλεκεται σε ενα ατυχημα/δυστυχημα/εγκληματικη ενεργεια μπορει καλλιστα να αποδωθει σε καρδιακης αρχης επεισοδιο λογω σπασμου αθηροσκληρωτικων στεφανιαιων αγγειων; σκεφτειται τις νομικες συνεπειες ενος τετοιου τροπου σκεψης και θυμηθητε μια προσφατη σχετικη διενεξη που προβληθηκε απο τα καναλια για το εαν ο θανατος ενος ατομου προηλθε απο τις κακωσεις της κεφαλης ή απο στεφανιαιο σπασμο. Φυσικα υπαρχουν και τετοιες περιπτωσεις, αδιαμφισβητητα, αλλα αυτα τα θεματα δεν λυνονται απο τηλεπαρεες.
    Κρατηστε παρακαλω αυτο που εγραψε ο καθηγητης κ. Κρεμαστινος: «κανενας δεν μπορει να υπεραπλουστευει την καρδιολογια και χωρις ουσιαστικες αποδειξεις να προσπαθει να ερμηνευσει σοβαρα καρδιολογικα συμβαματα». Θα ηθελα να σας πληροφορησω οτι ακομα και το ζητημα του βαθμου των αθηροσκληρωτικων βλαβων που βρεθηκαν στην νεκροτομη δεν μπορει να ερμηνευθει κατα απολυτο τροπο. Το πορισμα αναφερει «ικανου βαθμου αθηροσκληρωτικες βλαβες» και σε αλλο σημειο οτι ο αυλος της αριστερης στεφανιαιας αρτηριας στην εκφυση της ηταν 4χλστ, ενω η μειζονα διαμετρος των κλαδων της (μετα απο τον διχασμο της) ηταν 2,5 χλστ. Αυτο ομως δεν δινει καμια πληροφορια για τον βαθμο της στενωσης. Για να υπολογιστει ο βαθμος μιας στενωσης χρειαζεται να ξερουμε την ελαχιστη διαμετρο και αυτο σε περιπτωσεις συγκεντρικων στενωσεων; σε σχισμοειδομορφες και γενικα ανωμαλης μορφης στενωσεις η μετρηση της διαμετρου του αυλου δεν βοηθαει ειδικα στο συρρικνωμενο νεκροτομικο παρασκευασμα. Επομενως αυτο που ελεχθη οτι δηλαδη εαν ο ασθενης εκανε στεφανιογραφια θα ειχε μια στενωση της ταξεως του 60-70% περιπου, δηλαδη μια σχετικα σημαντικη στενωση δεν συναγεται ευκολα. Το σεναριο της εκπομπης συνεχιζει και λεει οτι εαν υπηρξε σπασμος των στεφανιαιων λογω stress, τοτε το αγγειο εκλεισε σχεδον ολοκληρωτικα και ετσι επηλθε ισχαιμια.
    Ενστασεις: Οι νεκροτομικες βλαβες δεν ειναι ακριβως οι ιδιες με τις βλαβες κατα τη ζωη (Κρεμαστινος). Στην πραγματικοτητα η αξιολογηση της εκτασης των αθηροσκληρωτικων βλαβων ειναι κατι εξαιρετικα περιπλοκο και μονο σε περιπτωσεις που οι βλαβες στην νεκροτομη ξεπερνουν το 75-80% μπορουν να βγουν σχετικα ασφαλη συμπερασματα για πιθανη αιτια θανατου, ελλεψη αλλων αιτιων. Το ζητημα αυτο εχει αποσχολησει ιδιαιτερα τις ιατροδικαστικες αρχες στην Αμερικη και διαφορες μελετες τα τελευταια χρονια προσπαθουν να καθιερωσουν τη χρηση της μεταθανατιας αγγειογραφιας (postmortem angiography) για μια καλυτερη (και παλι οχι απολυτα σωστη) εκτιμηση του βαθμου της στενωσης των στεφανιαιων. Ουσιαστικα προκειται για ενα ειδος στεφανιαιογραφιας στην αφαιρεμενη απο το σωμα του νεκρου καρδια. Επειδη ομως η τεχνικη αυτη ειναι ιδιαιτερα απαιτητικη, δεν εφαρμοζεται στην καθημερινη πραξη, και επισης δεν ειμαι σιγουρος για το εαν η τεχνικη αυτη ηταν γνωστη το 1996, δεδομενου οτι οι περισσοτερες σχετικες μελετες τοτε μολις αρχιζαν. Παντως ειναι μια χρησιμη τεχνικη γιατι οι αθηροσκληρωτικες βλαβες στον νεκρο ανθρωπο συνηθως υπερεκτιμουνται οταν αξιολογουνται «με το ματι». Οι αιτιες ειναι το λεγομενο remodeling που υφιστανται οι αρτηριες, η ελλειψη της πιεσης του αιματος που τις διατεινει, ο μεταθανατιος σπασμος-ρικνωση του τοιχωματος των αρτηριων, καθως και τροπος διατομης των αρτηριων κατα την εξεταση; οι στενωσεις φαινονται μεγαλυτερες οταν διατεμνονται εγκαρσιως. Με βαση αυτα μια στενωση 50% στο νεκροτομικο παρασκευασμα μπορει να αντιστοιχει σε 40% η και λιγοτερο in vivo. Και σ`αυτο το σημειο να αναφερω και γω αυτο που μαθαιναμε ηδη απο το 3ο ετος της ιατρικης στο ΑΠΘ, οτι οι αθηρωματικες αλλοιωσεις εμφανιζονται ηδη απο το 20ο ετος της ηλικιας οπως φανηκε σε νεκροτομες Αμερικανων στρατιωτων στον πολεμο του Βιετναμ και δεν ειναι «προνομιο» της μεσης ηλικιας.
    Πριν κλεισω το σχολιο, θα ηθελα να κανω και γω μια υποθεση. Ειπωθηκε στην εκπομπη οτι ενας σπασμος των στεφανιαιων αγγειων σε κατασταση stress θα μπορουσε να προκαλεσει συνθηκες σοβαρης ισχαιμιας. Σ` αυτην την αποψη θα αντιπαραταξω το γεγονος οτι για εναν πιλοτο δεν ισχυει οτι ισχυει για εναν αλλον ανθρωπο. Η εκπαιδευση των πιλοτων συνισταται ακριβως στην εξοικειωση των συστηματων του οργανισμου στις οποιες στρεσογονους συνθηκες υπαρχουν στην διαρκεια μιας πτησης (στην επιταχυνση, στις αλλαγες της θεσης του σωματος, στις αιφνιδιες μεταβολες των αντικειμενων του οπτικου πεδιου κτλ). Εντελως διαφορετικα αντιδρα ενας πιλοτος σε τετοιες συνθηκες απο ο,τι εγω ή καποιος αλλος συνηθισμενος ανθρωπος. Οι αντιδρασεις του φυτικου νευρικου συστηματος (συμπαθητικου και παρασυμπαθητικου), οι αντιδρασεις αυτες δηλαδη που θα μπορουσαν να ευθυνονται για τον αρτηριακο σπασμο, ειναι σαφως πολυ καλυτερα ελεγχομενες σε εναν οποιονδηποτε πιλοτο. Αυτη βεβαια ειναι μια υποθεση, που ομως εχουμε δικαιωμα να κανουμε….
    Στο τελος-τελος, αυτο που θελω να πω ειναι οτι με βαση τα μεχρι σημερα δεδομενα δεν μπορουμε να γνωριζουμε την αιτια της πτωσης του ελικοπτερου. Και επισης αποδεχομαι οτι οι ανωτερω εκτιμησεις μου μπορει να μην ειναι σωστες και να κανω λαθος. Εχω τη γνωμη ομως πως η προσπαθεια που εγινε να αποδωθει η πτωση του ελικοπτερου στα ευρηματα της νεκροτομης ειναι αρκετα αυθαιρετη και επαναλαμβανω οτι ακομη δεν κατανοησα τον λογο αυτης της προσπαθειας. Θα ηταν τιμιοτερο για τον οικοδεσποτη της εκπομπης και ακομα περισσοτερο για τους παρισταμενους επιστημονες να βαλουν ενα «ισως» μπροστα απο τους ισχυρισμους τους μιας και η επιστημονικη αληθεια, ακομα και οταν στηριζεται απο αλληλοεπαληθευσιμες αποδειξεις, οριζεται παντοτε ως η καλυτερη προς στιγμην προσεγγιση της πραγματικοτητας. Σας ομολογω επισης οτι εκνευριστηκα; Οχι τοσο απο αυτα που ειπαν για τους νεκρους -ο ενας ειχε καρδιοπαθεια, ο αλλος ειχε ιλιγγο- οσο απο την αδικαιολογητη και αυθαιρετη εισβολη που εγινε στις ζωες και την μνημες των συγγενων τους. Κακο πραγμα η υπεροψια των «λειτουργων» της τηλεοψιας …υβρις…

  2. Ανδρέας Σταλίδηςon 19 Apr 2008 at 12:30 am

    Εμένα μου έκανε μεγάλη εντύπωση κάτι που μάλλον δεν το είδες. Την επομένη της πρώτης εκπομπής (γιατί έκανε δύο εκπομπές για το ίδιο θέμα ο Μ. Τριανταφυλλόπουλος) βγήκε στο δελτίο του Άλτερ για να μιλήσει για την «αποκάλυψή του». Τον ρώτησε ο Χατζηνικολάου αν θα συνεχίσει την έρευνα για το θέμα, μετά από αυτή την τρομερή αποκάλυψη.

    Και η απάντηση του Μάκη Τ. ήταν «μα τι να συνεχίσω; το θέμα καλύφθηκε, κατέρρευσε ο μύθος που όλοι πιστεύαμε 12 χρόνια και δεν υπάρχει τίποτα άλλο ακόμη για να ερευνήσω». Και αμέσως ο Χατζηνικολάου προσέθεσε «σωστά, τι άλλο να πει κανείς» και πέρασε στο επόμενο θέμα του δελτίου. (Αν βρει κανείς το απόσπασμα σε βίντεο, θα μπορούσαμε να το προσθέσουμε εδώ)

    Αυτή η βεβαιότητα και η αποφατικότητα με έκανε να αναδημοσιεύσω εδώ το άρθρο του Κρεμαστινού.

    Η πρώτη εκπομπή (Ζούγκλα) για τα Ίμια σε δύο μέρη. Μέρος πρώτο και δεύτερο

  3. Φειδίας Μπουρλάςon 19 Apr 2008 at 1:00 am

    Στὴν δεύτερη ἐκπομπὴ ἔχει ἐνδιαφέρον ἡ παρέμβασις τοῦ ναυάρχου Λυμπέρη.

  4. ReneeWILSONon 07 May 2010 at 3:24 am

    Make your own life more simple get the home loans and all you require.

Comments RSS

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.